Oopperapioneeri oli käytännön teatterimuusikko

 

 

Suomessakin usein vieraileva vanhan musiikin asiantuntija Andrew Lawrence-King kuvattuna tutkimuskohteidensa ympäröimänä. Heiluri hänen kädessään symboloi 1600-luvun musiikin tasaista, hidasta pulssia. Se viittaa myös sfäärien harmoniaan ja ikakauden tunneteorioihin sekä moderniin mindfulnessiin, josta hän on kiinnostunut. © KATERINA ANTONENKO

Monteverdiin perehtynyt barokkiharpisti Andrew Lawrence-King muistuttaa, että monet barokkioopperaan liitetyt mielikuvat ovat romanttisesta oopperakäsityksestä kumpuavia harhoja.

 

1600-luvun alku on nimetty oopperan syntyajankohdaksi, mutta tuolloin eläneet säveltäjät eivät ajatelleet kätilöivänsä ooppera-nimistä musiikinlajia. He kehittelivät uudenlaista musiikkia ja tekivät kokeiluja näyttämötaiteella tietämättä, minkälaiseksi ooppera lopulta vakiintuisi, painottaa 1600-luvun musiikin asiantuntija, barokkiharpisti ja yhtyeenjohtaja Andrew Lawrence-King. Uuden näyttämömusiikin kokeellisuus huokuu esiin Claudio Monteverdin tuotannosta: hän kutsui L’Orfeotaan (1607) musiikkitarinaksi (favola in musica), rakensi seitsemännestä madrigaalikirjastaan (1619) fantasiamaisten tunnekohtausten sarjan ja häkellytti hoviväkeä ääniefekteillä ladatulla draamafragmentilla Il combattimento di Tancredi e Clorinda (1624).

Lawrence-King viettää tällä hetkellä intensiivisesti aikaa Monteverdin musiikkiteatteri-ilmaisun parissa, sillä hän tutkii moskovalaisen Opera Omnia -akatemiansa kanssa mahdollisuutta rekonstruoida Monteverdin ooppera L’Arianna (1608), josta on säilynyt libretto ja runsaasti aikalaisdokumenttia, muttei muuta musiikkia kuin kuuluisa valitusaaria.

Agazzarin continuo-oppaan (1607) kannessa hahmottuu continuo-soittajan elämänohje: vaakunoiden motot kertovat, että ”järjestys syntyy liikkeestä”, ja ettei asioita saa ”sotkea”.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö

 


 

Orpheus Muses’ -barokkioopperayhdistys esittää 25.8.–1.9. Monteverdin Poppean kruunauksen Helsingin konservatorion konserttisalissa. Tuotanto on jatkoa vuosina 2015 ja 2016 esitetyille Orfeus– ja Odysseuksen kotiinpaluu -oopperoille päättäen näin työryhmän Monteverdi-sarjan.

EI KOMMENTTEJA

JÄTÄ VASTAUS