Laulua yli lokerojen

 

© Sakari Röyskö

 

Essi Luttinen on tullut tunnetuksi barokkiaarioiden ja konemusiikin yhdistäjänä, ja hän vie klassisen musiikin sanomaa niin Euroviisuihin kuin Ruotsinlaivoille. Tässä kuussa hän palaa klassiseen leipälajiinsa Sevillan parturin Rosinana.

 

Cecilia Bartoli – siinä minun suurin ihanteeni”, sanoo Essi Luttinen jo haastattelun alkuvaiheessa. ”Hänen tavassaan loikkia äänityyppien yli ja laulaa siltä korkeudelta ja sitä ohjelmistoa kuin huvittaa on jotain vapauttavaa. Pelkään silti, että tällainen ilmiö ei Suomessa oikein pääse lentoon. Täällä halutaan laittaa ihmiset fakkeihin ja laatikoihin.”

Essi Luttinen on toteuttanut vapauden ihannetta toisella tavalla, tuomalla rakastamiensa barokkiaarioiden kuviovirtuositeettia populaarimusiikin kontekstiin. Vivaldia ja konemusiikkia yhdistävä projekti alkoi Ooppera Skaalassa muutama vuosi sitten, ja hän on päätynyt niin Uuden musiikin kilpailuun kuin Tähdet tähdet -kilpailuun.

Vaikka hän karsiutui jälkimmäisessä, Euroviisukarsinnoissa hän pääsi kolmanneksi. Luttinen laulajana ja barokkimusiikin estetiikka saivat laajaa huomiota, jollainen on normaaleissa klassisissa puitteissa mahdotonta. Aikakausi- ja iltapäivälehdistö olivat kiinnostuneita jopa hänen häistään tämän vuoden alussa.

”Se nyt vain kuuluu viihdemaailman kuvioihin. Jos on esillä ja kasvot tulevat tutuiksi, silloin on suurempi mahdollisuus päästä myös niiden tietoisuuteen, jotka pyytävät keikoille. En koe, että julkisuudessa olisi ollut mitään outoa. Olen saanut puhua ammatillistakin asiaa.”

Luttisen aviomies Petri Haapasalo työskentelee kevyen musiikin parissa, ja sen alan tapahtumien näkeminen on avannut hänen silmiään. Hän on esiintynyt myös Ruotsinlaivoilla, firmojen tilaisuuksissa ja klubeilla laulaen ohjelmistoa laidasta laitaan.

”En antaisi näitä kokemuksia pois. Ihmiset ottavat esityksiin osaa aidolla bilemeiningillä, haluavat ottaa kuvia ja jopa laulavat mukana. Tämä on opettanut läheistä kommunikaatiota yleisön kanssa. Jos näissä yhteyksissä voi edes vähän tuoda mukaan klassista musiikkia, se on kotiinpäin tilanteessa, jossa nuoret tuskin tietävät, mikä on viulu.”

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari

•••

Sevillan parturi Aleksanterinteatterissa 24.–31.8.

EI KOMMENTTEJA

JÄTÄ VASTAUS